Waar zoekt u informatie over?
Volg & Deel
Volg & Deel
Home  /  Thema's  /  Patiënt als partner  /  Activiteiten  /  Festival Patiënt als partner

Agenda

Nieuws

Festival patiënt als partner

Luister, verwonder en verbeter….

De patiënt als kennispartner

De drie dolle dagen van Patiënt als Partner gehouden op 9-10 en 11 oktober 2017

 

We kijken terug op een fantastisch festival.

Op maandag 9 en dinsdag 10 oktober was er een avondprogramma speciaal ontwikkeld voor alle medewerkers die werkzaam zijn in het Groene Hart Ziekenhuis. Er werd voor het diner ingegaan op het online patiënten portaal, het patiënten panel, en patiënten participatie. Vervolgens waren er een 4 tal workshop te volgen. Allen in het teken van patiënten participatie. Na een heerlijk diner ( was dezelfde maaltijd als dat onze patiënten s’ avonds opgediend kregen) werd er een workshop over communicatie gegeven. Er werd ingegaan over aannames, geven van feedback en welke vragen je als professional kan stellen om patiënten participatie te bevorderen. Ter afsluiting werden er een 4 tal filmpjes laten zien, die de coaches van patiënt als partner gemaakt hadden, naar aanleiding van een verbetering die zij op hun afdeling hadden doorgevoerd.

Zowel op maandag als op woensdag werd er op de polikliniek en in de kliniek ingegaan op 3 goede vragen. Er werden kaartjes aan patiënten uitgereikt met daarop 3 vragen naar aanleiding van de website 3goedevragen.nl:

1. Wat zijn mijn mogelijkheden?

2. Wat zijn de voordelen en nadelen van die mogelijkheden?

3. Wat betekent dat in mijn situatie?

Op woensdagochtend was er een ontbijt aangeboden door patiënt als partner waarin een korte samenvatting te zien was van het festival.

 

Informatie over de sprekers:

 

Sam Schrevel, PHD onderzoeker en docent aan de Hoge School Den Haag.

Toen ik zelf de psychiatrie in ging om behandeld te worden voor ADHD, kwam ik er snel achter dat de zorg lang niet altijd aansluit bij wat patiënten willen en kunnen. Voor mijn promotieonderzoek heb ik gekeken hoe volwassenen met ADHD hun leven leiden, wat hun grootste problemen zijn en hoe zorg hier wel, of niet, bij helpt. In ons zorgsysteem hebben wij zorgprofessionals, van biomedisch onderzoeker tot verpleegkundige, de neiging om te zorgen voor, en niet zorgen met, onze patiënten en doen daarmee onvoldoende recht aan hun ervaringskennis en belevingswereld. In mijn presentatie zal ik verder ingaan op de ervaringskennis van patiënten en wat de toegevoegde waarde daarvan is voor de gezondheidszorg.

Jeroen Krouwels, communicatie adviseur en lead innovator bij uitgeverij Noordhoff

Jeroen Krouwels (1964) studeerde moderne vreemde talen en algemene onderwijskunde, maar belandde al gauw in het bedrijfsleven. Als mede-oprichter en directeur van PAT Learning Solutions heeft hij 25 jaar gewerkt in de opleidingsbranche. Daarnaast is hij sinds 2003 part-time management- en communicatie trainer en verzorgt hij gastcolleges op het gebied van leren en leertechnologie voor o.a. Avans Hogeschool en Euroforum/Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid. Bij Noordhoff Uitgevers is hij werkzaam als Lead Innovation, en ontwikkelt hij state-of-the-art leeroplossingen voor zorginstellingen en zorgprofessionals. Als ondernemer en innovator weet hij hoe belangrijk klanten zijn, en hoe je daar het allermeeste van kunt leren als professional én als mens. Omdat patiënten óók klanten zijn, is zijn ervaring zeker relevant voor zorgprofessionals die meer uit hun klantcontact willen halen.

 

Blik op het festival:
“Ah, ik zie het al…!”

Patiënten zijn net gewone mensen. Als ze echter in het ziekenhuis belanden worden ze vooral gezien als patiënt, en vaak voelen ze zich ook zelf zo. Er ontstaat daardoor onbewust een andere communicatie-verhouding tussen patiënt en zorgverlener dan wanneer mensen elkaars buren zouden zijn. En dat is weer van grote invloed op de kwaliteit van de gesprekken die plaats vinden. Maar uiteindelijk gaat het toch gewoon weer over mensen. De mini workshop “Ah, ik zie het al..!” gaat over hoe communicatie tussen mensen plaatsvindt, de valkuilen waar we makkelijk in trappen, over dingen die wel en niet gezegd worden, over het verschil tussen een goed en een slecht gesprek en welke gevolgen dit heeft voor de kwaliteit van zorg en het welbevinden van zowel patiënt als zorgverlener. Open deur of eye-opener? Waarschijnlijk allebei tegelijk

 Websites die gebruikt zijn voor informatie ten aanzien van het festival:

www.3goedevragen.nl

www.begineengoedgesprek.nl

 

 

Contact

Astrid van der Bas
0182-505534 toestel 3602
astrid.van.der.bas@ghz.nl

Deel